Автор у грі

28 травня у ЄрміловЦентрі (Харків, Україна) відкрилась масштабна фотовиставка присвячена Харківській школі фотографії «Автор у грі». Виставка супроводжуватиметься інтенсивної паралельною програмою: кураторські екскурсії, лекції від дослідників фотографії, зустрічі з авторами виставки. Проєкт є результатом дослідницької роботи команди Музею Харківської школи фотографії (MOKSOP) — інституції, заснованої у 2018 році, чия діяльність спрямована на збереження, вивчення та популяризацію сучасної української фотографії.


В пізньорадянські часи в Харкові, з його потужним культурним, науковим та інфраструктурним фундаментом і жорстким ідеологічним контролем за художнім життям, з’являються автори, захоплені ідеєю радикального розширення поля фотографії. Вони переосмислюють традиційні підходи до цієї практики як через діалог з іншими медіумами (кінематографом, живописом), так і через пильне вдивляння в реалії приватного та публічного життя, фіксацію його неофіційних сторін.


Віктор та Сергій Кочетови, "Подорож на потязі з Кременчука", 2005 © з колекції Музею Харківської школи фотографії

У 1970-ті — 1980-ті та перші роки незалежної України деякі представники Харківської школи фотографії знаходилися в ситуації перманентного напруження в стосунках з локальним контекстом. Їхні методи опинялися в опозиції як до естетичного вектора влади, так і до масових смаків та уявлень про фотографію. Організовані в публічних просторах міста, виставки харків’ян регулярно закривалися, як то виставка групи «Время» в Будинку вчених в 1983, виставки в Палаці студентів ХПІ в 1987-1988, а також «Суб’єктивний фотоекспресіонізм» Бориса Михайлова, Сергія Солонського та Сергія Браткова в Харківському художньому музеї в 1994.


Сергій Братков, “Ми всі пожираємо одне одного”, 1991 © Надано автором

Міжнародне сприйняття феномену Харківської школи фотографії спирається, в першу чергу, на визнання Бориса Михайлова — єдиного українського художника, який мав персональну виставку в Музеї сучасного мистецтва в Нью-Йорку (МоМА), лауреата однієї з найпрестижніших у світі фотографічних премій Hasselblad Foundation Award. Завдяки його авторитету та зусиллям окремих дослідників, колекціонерів та інституцій, інтерес до цього явища в Україні та за кордоном в останні роки невпинно зростає. Так, цьогоріч 137 робіт харківських авторів потрапили до колекції паризького Центру Жоржа Помпіду, а Борис Михайлов був нагороджений Шевченківською премією.

Борис Михайлов, з серії "Кримський снобізм", 1982 © Надано автором

«Автор у грі» — масштабний виставковий проєкт, який познайомить глядача з історією Харківської школи фотографії як історією спільноти, де визначну роль відіграє партисипативна дія, а сам фотограф є одним з головних об’єктів, навколо якого розвиваються фотографічні практики. Відмовляючись від ролі стороннього, незаангажованого спостерігача, митці фіксують власні життєві етапи, маркують своє місце в суспільстві та декларують небайдужість до тих соціальних процесів, що відбуваються навколо.


Група “Шило”, з серії Втеча Тимошенко, 2012 © Надано авторами

В експозицію включені відомі проєкт, документація перформансів та акцій як фотографів, що належать до найстаршого покоління (Борис Михайлов, Євгеній Павлов, Олег Мальований, Юрій Рупін), так і тих, чия практика активно формувалася в 1980-ті — 1990-ті роки — Роман Пятковка, Сергій Братков, Сергій Солонський, Віктор та Сергій Кочетови, Андрій Авдєєнко, Ігор Чурсін, Ігор Манко, «Група швидкого реагування» (Борис Михайлов, Сергій Братков, Сергій Солонський, Віта Михайлова). Представлені будуть і художники, що продовжують традиції Харківської школи фотографії у 2000-х — 2010-хі, поєднуючи їх з іншими мистецькими практиками — група «SOSka» (Ганна Крівенцова, Микола Рідний, Сергій Попов), група «Шило» (Владислав Краснощок, Сергій Лебединський), «Boba-group» (Юлія Дроздек, Василіса Незабаром), дует Андрія Рачинського та Даниїла Ревковського.


Андрій Рачинський, Даниїл Ревковський, з проекту КТМ-5, 2018 © Надано авторами