top of page

Харківська школа фотографії: гра проти апарату

Музей Харківської школи фотографії (MOKSOP) видав монографію мистецтвознавиці Надії Бернар-Ковальчук «Харківська школа фотографії: гра проти апарату». Видання є результатом трирічного дослідження, проведеного авторкою в рамках магістерської програми університету Сорбонна, Париж.

Книга є першим монографічним дослідженням явища Харківської школи фотографії, яке розкриває множинність джерел, методів та мотивацій фотографічної творчості представників.


Книга "Харківська школа фотографії: гра проти апарату" складається з двох частин. Перша присвячена вивченню доробку умовного «старшого покоління» ХШФ – учасників групи «Время». Залишаючись міцно зав’язаними з обумовленостями та обмеженнями власних контекстів, фотографи першого покоління Харківської школи фотографії бріколажним способом створюють просякнуті волею до життя фотографічні роботи, що сприймаються їх сучасниками як зухвалі, ризиковані та часом непристойні.


Друга частина монографії продемонструє ту методологічну, творчу та мотиваційну поліфонічність, що була сформована трьома поколіннями харківських фотографів, від кінця 1960-х до 2010-х рр., розкриваючи її через концепцію «експериментальної фотографії», запропонованої чесько-бразильським філософом Вілемом Флюссером. В цій частині книги акцент буде зроблено на методах ускладнення зображення, якими користуються представники ХШФ, для підриву беззастережної довіри до фотографії-як-сліду, а також розширення її лімітів за допомогою жестів апропріації та гри на межі фотографії та об’єкту.


Видання є цінним джерелом як для дослідників фотографії, так і для широкої публіки, пропонуючи не тільки розлогий аналіз контексту формування та існування ХШФ, але й великий довідковий апарат, з біографіями авторів та їх інтерв’ю, більшість з яких раніше ніде не публікувались.

Текст: Надія Бернар-Ковальчук;

Видавець: Музей Харківської школи фотографії (MOKSOP)

Наукова редакція: Олена Червоник, Валентина Клименко;

Коректура: Олена Подорожня;

Партнери з виробництва: RED ZET Publishing

Дизайн, верстка: Уляна Биченкова, Ніка Кудінова;

Директор публікації: Сергій Лебединський;

Розмір: 214х164 мм, 368 с.;

Ціна: 900 грн.;


Дизайн та перше видання було створено за підтримки Українського культурного фонду. Відкрите передзамовлення на другий наклад книги.


Замовити книгу можна на сайті видавництва.


Надія Бернар-Ковальчук (1994 р.н., Київ) - мистецтвознавиця, кураторка, арт-критик. Дослідниця та кураторка музею Харківської школи фотографії. Народилася в Києві. Навчалася на кафедрі культурології в Києво-Могилянській академії, після чого вступила до Школи Лувру (École du Louvre) в Парижі, де отримала диплом бакалавра історії мистецтв за спеціалізацією «сучасне мистецтво» у 2016 році. З 2017 по 2019 рік навчалася на магістерській програмі з історії мистецтва в Університеті Сорбонна (Sorbonne Université) за спеціальністю «сучасне мистецтво» та професійним напрямом «дослідження». Протягом трьох років працює над темою Харківської школи фотографії.

Пов'язані пости

Дивитися всі
bottom of page